Esta publicación foi realizada para a Web do CMS con motivo da cesión permanente da embarcación por parte do seu último armador, Fernando Pombo Rodríguez, a favor da asociación Vela Tradicional Cambados. A Fernando Pombo e a toda a familia de Tito Silva, moitas grazas.
Un pouco de historia. A Orixe: Dous Cuñados
Esta senlleira embarcación de Cambados, ten a particularidade de ser a última dorna de tope1 en activo das que se construíron e dedicaron á pesca contando coa vela como único medio de propulsión. Foi feita no lugar do Chazo en Cabo da Cruz2 por encargo dos armadores cambadeses Xoaquín Vieites «O Chimpún» e Avelino Rial «Tumbalobos», os cales, polo feito de seren cuñados, bautizárona co nome de Dous Cuñados.
![Antigo porto de Cambados. Década dos 40 do século pasado.](https://cms.gal/wp-content/uploads/2024/03/image-1.png)
José Bellver Álvarez (1896-1968)
![Construción dunha dorna de tope no Borrón. San Tomé.
De costas e sentado, o mestre calafate Avelino Suárez « O Freixán».](https://cms.gal/wp-content/uploads/2024/03/image.png)
De costas e sentado, o mestre calafate Avelino Suárez «O Freixán».
Ruth Matilda Anderson (1892-1983)
Aínda que non saibamos certamente o ano de construción, si podemos establecer que foi anterior aos anos 50 do século pasado, e moi posiblemente arredor de 1945. Así o testemuña por exemplo Edesio Padín, mariñeiro de Cambados enrolado na dorna naquel tempo: «eu andei nese barco ás vieiras (ao arrastre) cando cumprín 19 anos, daquela era o ano 1952 e esa dorna xa levaba uns cantos anos en Cambados».
![Dorna de Tope navegando fronte a Cambados, preto dos cons As Mós de Fóra. Ano: 1902.](https://cms.gal/wp-content/uploads/2024/03/image-2.png)
Postal editada pola imprenta madrileña Hauser y Menet.
A Dous Cuñados poderiamos dicir que foi unha dorna tardía, e seguramente das últimas construídas para a pesca propulsadas unicamente a vela e en todo caso, a única que se conserva desa época. Isto nótase claramente na quilla pronunciada e nas «táboas de par da quilla», das que carecen as dornas posteriores feitas a partir de finais da década dos 50. A partir da segunda metade do século pasado, todas as dornas de tope experimentaron unha transformación estrutural para poder asentar os motores no seu interior, eliminando as primeiras táboas pegadas á quilla. Deste xeito aumentábase tamén a manga do barco cunhas cadernas máis redondas para xerar máis espazo útil en detrimento dunha quilla pronunciada —menor puntal— , innecesaria para a navegación a motor.
Do esquecemento ao rescate: Tito Silva
![A Airexa preto do espigón de Tragobe. Cambados anos 90](https://cms.gal/wp-content/uploads/2024/03/image-3-1024x727.png)
A dorna, inicialmente construída para andar á vieira en arrastre a vela, cambiou varias veces de armadores e tamén de oficio, dedicándose ao xeito, ao chinchorro ou á rapeta antes de cesar a actividade de maneira definitiva. Se cadra, o feito de ser unha dorna serodia —construída para a pesca con vela—, propiciou que o seu último armador en activo, o «Rianxeiro», a retirase do mar prematuramente ante a dificultade para asentarlle un motor intraborda polas características construtivas descritas anteriormente.
![Tito Silva, instantes antes de embarcar na Airexa. Peirao de Cambados, anos 80.](https://cms.gal/wp-content/uploads/2024/03/image-4.png)
A embarcación ficou abandonada durante anos na zona de Cambados coñecida como O Borrón —preto de San Tomé— até que Tito Silva, un comercial cambadés seareiro da navegación tradicional, a rescatou de ser soterrada polo recheo marítimo que se realizou nesa zona da vila a finais dos anos 60. Algunhas testemuñas din que foi adquirida por un paquete de cigarros Celtas, o que dá idea do escaso valor que tiñan as embarcacións tradicionais naquela época, a maioría esquecidas na ribeira, afundidas ou cos esqueletos podrecendo na lama.
![Dornas varadas no Borrón.](https://cms.gal/wp-content/uploads/2024/03/image-5.png)
Jose Bellver Álvarez
A dorna Dous Cuñados tería mellor sorte ao ser indultada por Tito Silva para uso de lecer e recreativo ao abeiro dunha nova conciencia que empezaba a xerarse en distintos portos galegos a prol da navegación tradicional e a conservación das distintas tipoloxías de embarcacións tradicionais. Para esta nova singradura, que se mantén vizosa a día de hoxe, a dorna é renomeada polo seu novo valedor co nome de Airexa.
Para adaptar a dorna a este novo tempo, Tito Silva contou coa axuda de xente de Cambados, como o caso de Joaquín López «da Cabana», mariño mercante de profesión e maquetista naval afeccionado, que realizou os cálculos para a transformación do primixenio aparello de vela relinga a unha nova arboradura en vela cangrexa, ao obxecto de facilitar as manobras polo seu sinxelo manexo e en todo caso, dotar á dorna dun aparello máis acorde co seu novo uso.
![](https://cms.gal/wp-content/uploads/2024/03/image-6.png)
Durante a etapa de Tito Silva como armador da Airexa, foi constante a súa presenza en eventos de cultura marítima, sendo unha das embarcacións que participou no I Encontro de Embarcacións Tradicionais de Galicia celebrado na vila de Ribeira no ano 1993 así como noutras concentracións e eventos de cultura marítima organizados tanto na ría de Arousa como nas rías veciñas de Pontevedra, Vigo ou Muros.
![](https://cms.gal/wp-content/uploads/2024/03/image-7.png)
![](https://cms.gal/wp-content/uploads/2024/03/image-8.png)
A bordo: Evaristo Piñeiro.
Unha nova vida: A Airexa
A partir da segunda metade da década dos 90, o cambadés Fernando Pombo Rodríguez será quen se converta no seu novo armador por herdanza familiar tras o falecemento do seu tío Tito Silva. Durante todo este tempo —case tres décadas—, Pombo conservou a dorna e navegou nela con innumerables persoas que se aproximaron así por primeira vez ao mundo das embarcacións tradicionais na vila cambadesa.
![](https://cms.gal/wp-content/uploads/2024/03/image-9.png)
Despois virían as regatas de barcos de vela cangrexa, encontros en distintas vilas de Galicia e a participación en todas as edicións da Escola de Vela Tradicional de Cambados organizadas na vila en colaboración coas entidades de cultura marítima, como o Clube Mariño Salnés ou a asociación Vela Tradicional Cambados.
![](https://cms.gal/wp-content/uploads/2024/03/image-10.png)
Lino Prieto
![](https://cms.gal/wp-content/uploads/2024/03/image-11-1024x768.png)
Lino Prieto
![](https://cms.gal/wp-content/uploads/2024/03/image-12.png)
![](https://cms.gal/wp-content/uploads/2024/03/image-13.png)
Lino Prieto
A popularidade da dorna é tal, que a familia de Tito Silva, con Fernando Pombo á cabeza, empezou a organizar a partir do ano 2010 o Memorial Tito Silva, un encontro de Embarcacións Clásicas e Tradicionais ao que asisten numerosas embarcacións dos portos veciños que se achegan puntualmente ao reclamo da chamada da Airexa para renderlle homenaxe. Logo dunha ducia de edicións celebradas consecutivamente, o Memorial Tito Silva viuse na necesidade de interromper a súa celebración por mor do estado da propia dorna, xa moi deteriorada polo paso do tempo.
![](https://cms.gal/wp-content/uploads/2024/03/image-14-1024x717.png)
Quico Álvarez
![](https://cms.gal/wp-content/uploads/2024/03/image-15.png)
A nova singradura: un patrimonio colectivo.
![](https://cms.gal/wp-content/uploads/2024/03/image-16-1024x464.png)
Rubén González
Na actualidade a dorna pertence á asociación cultural e deportiva Vela Tradicional Cambados tras ser doada en febreiro de 2024 polo seu propietario Fernando Pombo. Se ben, a partir 2023 iniciouse un proceso integral de restauración da embarcación para garantirlle un futuro esperanzador para as vindeiras xeracións, así como a preservación dun elemento de gran valor representativo da tipoloxía das dornas de tope galegas e das embarcacións da pesca artesanal anteriores á metade do século XX.
![](https://cms.gal/wp-content/uploads/2024/03/image-17.png)
Texto e montaxe: Xoaquín Exidio López Cuíñas (marzo, 2024)
(Datos extraídos do arquivo documental do autor).
Revisión ortográfica: Fernando Pazos.
Maquetación e publicación na web: Javier Lorenzo
Outras imaxes, arquivos documentais de:
Dionisio Pereira, Quico Álvarez, Xoán A. Pillado Silvoso, Clube Mariño Salnés, Vela Tradicional
Cambados, Confraría San Antonio de Cambados, Fernando Pombo e familia Tito Silva.
- Dorna de Tope. Tipoloxía de embarcación tradicional galega que se caracteriza pola construción do
forro exterior cos bances «a tope» ou a pano un con outro, a diferenza das dornas de escarva (ou
calime) que levan as táboas do forro superpostas («tingladillo»). ↩︎ - Localidade marítima da ría de Arousa, situada na parroquia de Castro, concello de Boiro. ↩︎
Galería de imaxes.
Airexa: Ficha técnica
![](https://cms.gal/wp-content/uploads/2024/03/image-18.png)
Aparello/propulsión: Remo e vela maior de cangrexa, foque e trinqueta.
Deixa unha resposta